Thursday, April 17, 2008

Imbasan Musim yang memberi harapan..


Aku kembali setelah lama x menulis. sori busy ngn projek sarjana muda n lain2 kerja..akhirnyer smua berakhir,macam tu jugak la berakhirnyer impian Arsenal utk menjuarai EPL. Sekarang, peluang hanya untuk Chelski dan Man Kayu.


Aku rasakan sesetengah fan x puas hati bile kiter menamatkan cabaran di tempat ketiga (hampir pasti), dan juga hanya berjaya ke Quater-Finals champion league. Sebenarnya itu adalah langkah yang menunjukkan peningkatan. Cuma nasib tak menyebelahi kita. 2 penalti menyebabkan kite tersingkir dari 2 kejohanan.

Sekarang,kepada semua Gooners yang merasakan musim ini satu lagi musim kegagalan adalah silap. Kita ada keupayaan dan kesungguhan untuk memenangi trofi, kita dah melalui detik2 cemerlang dan peningkatan permainan dari awal musim lagi.

Tetapi sebelum aku melihat detik2 cemerlang tu, aku nk imbas semula dua hari yang menyungkurkan Arsenal musim ini. Hari pertama, sabtu,februari 16, 2008. Hari dimana Arsenal dimalukan 4-0 oleh Man Kayu dalam saingan FA Cup. Memang bukan FA Cup target sebenar Wenger. Dengan menyenaraikan Traore,Hoyte, Gilberto dan eboue dalam kesebelasan utama, Wenger seaakan tidak mahu 3 kejohanan dalam masa singkat memusnahkan skuad. dengan pendedahan dan provokasi di media yang wenger sendiri menyatakan FA Cup bukan target utama telah menjatuhkan moral keseluruhan skuad. Akhirnye skuad yang bersama moral yang lemah turun pada saingan hari itu dan longlai dibelasah 4 gol. Satu langkah yang silap.

Hari malang kedua hadir 7 hari selepas itu pada saingan EPL bertemu Birmingham. Perlawanan baru bermula 2 minit, Martin Taylor melakukan terjahan mengerikan, sememangnye sesuatu yang dilihat ganas terhadap Eduardo da Silva dan menyebabkan kaki pemain itu patah. Kecedaraan yang nyata menakutkan itu dilihat di depan mata oleh kebanyakkan pemain muda Arsenal terutamanya Fabreegas,Hleb dan Adebayor yang berhampiran di tempat kejadian. Dapat dilihat muke Fabreegas yang nyata ketakutan melihat kecederaan yang begitu teruk pada Eduardo. Kejadiaan itu meninggalkan kesan mendalam terhadap seluruh pasukan dan meningkatkan lagi tahap tekanan dalam pasukan.

Antara minit kedua menentang Birmingham sehingga sekarang, Arsenal hanya menang 2 perlawanan, kalah 3 dan seri 6. Sesuatu yang tidak boleh diterima untuk sesebuah pasukan yang cuba memenangi gelaran juara Liga. Jika keputusan Liga Juara2 tidak diambil kira, kita hanya memperolehi 7 mata daripada 24 yang sepatutnya diperolehi. Dan kita seri pada Wigan, Boro & Birmingham. Pasukan yang sepatutnya kita mudah tumbangkan.

Disitu titik kejatuhan Arsenal musim ini. Bermula dimalukan oleh Man Kayu dan kecederaan Eduardo meranapkan semangat pasukan.

Sekarang kita singkap beberapa perkara yang dilihat baik berlaku musim ini.

  1. Bagi aku, perkara yang paling berharga diperolehi pemain muda Arsenal musim ini adalah pengalaman dalam saingan untuk merebut kejuaraan liga. Hanya beberapa pemain yang betul2 terlibat dalam saingan ini sebelum ini seperti Gallas, Fabregas, van Persie, dan Toure. Selain mereka ini, semuanya adalah pemain yang tidak pernah merasakan debaran perebutan kejuaraan. Ini memberikan mereka pengalaman yang paling berharga terutama kepada pemain muda seperti Walcott dan Bendtner.
  2. Bercakap mengenai pemain muda, sesuatu yang menarik untuk dilihat adalah perkembang Theo Walcott dan Nicklas Bentner. Kedua2 mereka memperolehi gol pertama dalam saingan liga dan Liga Juara2 dan mereka dilihat sebagai prospek cerah masa hadapan. Permulaan liga, ramai pemerhati menganggap Walcott akan kembali memanaskan bangku simpanan seperti musim lepas, tetapi setelah gaya permainan menarik yang ditunjukkan, larian kemas yang dibandingkan seperti "Messi/Maradona", penyokong mula melihat dia bukan lagi perlu ditempatkan di bangku simpanan. Bendtner, walaupun tidak memenangi hati penyokong tetapi dia membuktikan sumbangan 3 goal, 2 gol Liga Juara2, 1 gol FA Cup dan 1 gol Carling Cup nyata tidak mengecewakan.
  3. Kite telah lihat semangat dan kerja berpasukan yang tinggi pernah ditunjukkan semenjak "The Invicibles". Diawal musim, kita mempertonjolkan gaya permainan cantik sejak kali terakhir dilakukan oleh Brazil dalam era 1950 an. Percayalah pasukan ini amat kukuh dan skill permainan cantik tidak dapat dilihat dalam lain2 pasukan selain Arsenal.
Semua sebab2 itu menjadikan kita semakin yakin untuk musim hadapan. Permasalahan ketiga yang perlu diselesaikan segera adalah antara pemain utama dan pemain muda yang meningkat naik. Pemain seperti Gilberto, Lehmann dan Eboue hampir pasti meninggalkan Arsenal musim panas ini.

Wenger mungkin dilihat akan cuba menambah center back yang lebih kuat dan mampu menggerunkan bahagian serangan lawan. Per Mertesacker, 6 kaki 6 inci mungkin calon yang tepat. Wenger juga mungkin akan menambah seorang lagi striker dan jika berjaya mendapatkan David Villa, ia adalah sesuatu yang berharga pasukan. Harapan penyokong untuk melihat Wenger berbelanja besar musim ini. Keeper baru diperlukan menggantikan Almunia yang tidak konsisten dan kadang kala beraksi di bawah tahap sebenar. Heurelho Gomes, gol keeper Brazil yang beraksi untuk PSV dilihat calon yang tepat. selain itu, desas desus Arsenal dilihat berminat terhadap pemain midfield Feyenoord, Jonathan de Guzman dan pemain sensasi muda turki, Nurin Sahin dilihat sebagai bonus jika semua nya menjadi kenyataan. Kepulangan Carlos Vela juga adalah sesuatu yang dinanti nantikan buat peminat semua. Berikut adalah skuad musim hadapan mengikut pemerhatian aku.

Goalkeepers: Heurelho Gomes?, Almunia, Fabianski
Right Back: Sagna, Hoyte
Left Back: Clichy, Traore
Center Back: Gallas, Toure, Mertesacker?, Senderos, Song, Djourou, Nordtveit
Right Wing: Hleb, Walcott
Defensive Midfielder: Flamini,Jonathan de Guzman?,
Center Midfield: Fabreegas, Nurin Sahin?, Diaby
Left Wing: Rosicky, Vela
Striker: van Persie, David Villa?, Adebayor, Eduardo, Bendtner.

Harapan musim hadapan kejayaan yang cemerlang akan dapat dicapai. Semoga maju jaya Arsenal. Jumpa lagi musim hadapan..Adios!!

11 comments:

  1. HOYTE KO NAK LAGI? hahaha... kalah ngan mancs ngan spuds sbb dia la... tlg la jangan... nurin perangai problem sket... tapi tlg la ben arfa dtg...

    ReplyDelete
  2. ak rasa hoyte lg better dr traore..
    lgpn kna smpn dia,
    sbb dia player england,
    klu x,arsenal lg ssh..huhu
    martesacker(tul ke ak eja) tu rumours gk ker?
    ke ko nya harapan smata2..
    klu dpt dia sedap gk..

    ReplyDelete
  3. btol ke david villa ni weh?? bagus gak tu... quaresma n ben arfa pn harap2 laa tol2 jd...

    ReplyDelete
  4. so far yg aku baca ben arfa yg paling hampir nak ke arsenal... tapi kalau ikut wenger kang tetibe player yg tak pernah dgr lak yg dia beli... silap2 azman adnan...

    ReplyDelete
  5. mane ko dapat rumor psal heurelho gomes, mertesacker, nurin sahin n de guzman ni bro?

    ReplyDelete
  6. haha..azman adnan!
    ben arfa tu ak rasa mmg wenger nk beli,
    n wenger pn da sound,
    nk beli sorg experience player n mahal skit,
    ben arfa br 21,
    so ak rasa bkn ben arfa yg experience tu,
    dlm hati ak villa/quaresma..
    tp ben arfa tu dh dlm list wenger,
    klu lyon nk jual, mesti wenger beli nyer la..
    so ak rasa ben arfa+villa
    or ben arfa+quaresma
    or villa+quaresma..hehe

    ReplyDelete
  7. korg ni sume bermimpila..arsenal ngan fan die same je..ske bermimpi..wake up guys..

    ReplyDelete
  8. villa+metesacker mmg semat..
    defend kuat atas kuat gak

    kami bukan bermimpi..
    ia bakal menjadi realiti..
    che wah~

    sengal la wenger kalo x amik villa..
    jgn jadik cam ribery dlu dah le
    haha

    ReplyDelete
  9. bermimpi ke x tu xjd masalah..

    yg penting baca statement dr Villa:
    dia nk msk Arsenal sbb dia suka cara game Arsenal yg cantik..

    ak pn xkesah dpt player dlm rumours ke x..
    Wenger pandai pilih player,
    so xdpt yg dlm rumours pn xpa..
    especially cm Eduardo..

    ReplyDelete
  10. Kurang bersetuju dengan pandangan Almunia tidak konsisten. Aksi beliau musim ini lebih mantap menyebabkan Jens Lehmann hanya mampu memanaskan bangku simpanan.

    Lukasz Fabianski lebih dilihat sebagai penyelesaian jangka panjang untuk posisi penjaga gol namun pendedahan melalui perlawanan adalah penting untuk merealisasikan potensinya.

    Rasanya Arsene tidak akan berbelanja untuk mendapatkan seorang lagi penjaga gol.

    ReplyDelete
  11. setuju... aku rasa keeper mmg almunia... nothing special about him tapi mmg reliable...

    ReplyDelete